Endodoncja

/Endodoncja
Endodoncja2020-09-24T13:45:37+00:00

Nieleczone zmiany próchnicowe często osiągają bardzo zaawansowane stadium. Kiedy Pacjent trafia do gabinetu zbyt późno, borykając się już z dolegliwościami bólowymi i innego typu objawami, jedynym sposobem na uratowanie zęba jest leczenie endodontyczne. Dzięki niemu ząb zostaje zachowany i w dalszym ciągu może pełnić swoje pierwotne funkcje. W gabinecie Stomatologii Rodzinnej przeprowadzamy kompleksowe leczenie endodontyczne. Dzięki stosowanym przez nas procedurom, materiałom i sprzętowi, jest ono komfortowe i bezbolesne dla Pacjenta.

Jakich materiałów i sprzętu używamy?

Zabiegi z zakresu endodoncji wykonujemy przy użyciu nowoczesnego sprzętu i najwyższej jakości materiałów. Tylko to gwarantuje trwałość i niezawodność stosowanych przez nas rozwiązań. Leczenie kanałowe przeprowadzamy pod mikroskopem. W naszym gabinecie dysponujemy też specjalistycznymi urządzeniami i systemami Protaper i Protaper Gold z VDV. Pozwalają nam one w maksymalnie dokładny sposób opracować kanały korzeniowe i szczelnie je wypełnić.

Leczenie kanałowe – dlaczego warto przeprowadzić je w naszym gabinecie?

W gabinecie Stomatologii Rodzinnej zabiegi przeprowadzane są przez doświadczonych endodontów, którzy dysponują zaawansowanymi umiejętnościami i wykorzystują najlepsze techniki. Endodoncja jest dziedziną stomatologii, która nieustannie się rozwija, dlatego nasi lekarze regularnie poszerzają swoją wiedzę uczestnicząc w różnego rodzaju konferencjach, kursach i sympozjach. Dzięki zastosowaniu zaawansowanych technologicznie sprzętów i najlepszej jakości materiałów przeprowadzamy leczenie kanałowe na jednej wizycie.

Wszystko to pozwala nam na skuteczność w leczeniu tego typu zmian i wypełnianie standardów, jakie wyznacza nowoczesna stomatologia.

Leczenie endodontyczne – kiedy jest niezbędne?

Istnieje szereg przesłanek i objawów, które kwalifikują Pacjenta do przeprowadzenia leczenia endodontycznego w gabinecie stomatologicznym. Najczęstszą przyczyną są rozległe zmiany próchnicowe, które poza zajęciem wierzchnich warstw zęba obejmują zębinę i wywołują jej zapalenie. Taki stan rzeczy może być spowodowany wieloletnimi zaniedbaniami w kwestii higieny jamy ustnej i brakiem regularnych wizyt u stomatologa. W momencie gdy dojdzie do zapalenia miazgi zębowej Pacjent odczuwa silny i przeszywający ból. Zgorzel zęba – bo tak też nazywane jest zapalenie miazgi – może stwarzać poważne zagrożenie dla zdrowia całego organizmu Pacjenta, ze względu na namnażające się bakterie. Leczenie kanałowe jest też często jedynym możliwym wyjściem w przypadku zębów, które uległy urazom mechanicznym. Jest to spowodowane tym, że uszkodzenie może doprowadzić do martwicy miazgi zębowej. Właśnie z tych powodów tak ważne jest podjęcie leczenia kanałowego w odpowiednim momencie. To ono pozwala na uratowanie zęba i zachowanie kompletnego łuku zębowego.

Etapy leczenia kanałowego

Wstępem do leczenia endodontycznego jest specjalistyczna konsultacja w gabinecie stomatologicznym. Podczas niej lekarz przeprowadza z Pacjentem wywiad, a następnie diagnozuje stan zębów, kości i tkanek miękkich w jamie ustnej Pacjenta. Niezbędne jest też wykonanie odpowiednich badań obrazowych. Na ich podstawie ustalane są indywidualne uwarunkowania anatomiczne, które występują w danym przypadku. Po zakończeniu wszelkich przygotowań i zamknięciu etapu diagnostycznego lekarz może przejść do wykonania zabiegu.

Pierwszym etapem leczenia kanałowego jest usunięcie widocznych zmian próchnicowych. Następnie ząb poddaje się rozwierceniu, tak by możliwe było dostanie się do jamy zęba i ujścia kanałów korzeniowych. Z jamy i przestrzeni kanałów korzeniowych stomatolog usuwa miazgę zębową. Zęby – w zależności od rodzaju – mają różną liczbę kanałów, od jednego aż do nawet 6-7. Kanały są opracowywane w dwojaki sposób – najpierw w sposób mechaniczny (metodą ręczną lub maszynową), a następnie w sposób chemiczny. Płukanie kanałów zębowych ma przynieść pewność, że wszelkie resztki miazgi zostały usunięte. Niedokładne oczyszczenie kanałów może doprowadzić do ponownego powstania stanu zapalnego i wymagać powtórnego leczenia kanałowego. Następnie lekarz może przejść do wypełnienia kanałów korzeniowych. Wypełnienie najczęściej wykonuje się gutaperką. Zabieg kończy się estetyczną odbudową korony zębowej i przywróceniu mu pierwotnego kształtu.

Leczenie kanałowe wykonujemy podczas jednej lub dwóch wizyt, a uzależnione to jest bezpośrednio od sytuacji klinicznej Pacjenta. Wszystkie procedury stomatologiczne wykonujemy w naszym gabinecie bez bólu i standardowo stosujemy bezpieczne znieczulenie komputerowe.